söndag 31 oktober 2010

Vår största fiende

Jag har varit på kurs. Nikon School Intro. Det får man gratis om man köper en Nikon systemkamera. Och det har man ju gjort.

Kursen var idag. I två och en halv timme. Utan paus. Vad säger pedagogerna om det?

Första hälften gick bra. Jag kände att jag hängde med på allt och lärde mig massor. Exponeringskompensation - javisst.
Slutartidprioritering - absolut.
Brännvidd - jag är med.

Efter en och tjugo ungefär började det snurra i huvudet.
Dynamisk AF. Centrumvägd ljusmätning.  VVA. Picture Control. Vitbalans. NEF.

Puh. När det hela var slut kände jag mig mer förvirrad än någonsin. Dessutom undrar jag hur jag lyckats ta ett enda bra foto.

- Vad lärde du dig? undrade maken.
- Åh, jag kommer inte ihåg något, svarar jag matt. Jo förresten. VVA betyder Våga Vägra Auto och att skakoskärpa i händerna är vår största fiende.
- Vad skönt, jag trodde det var rasism och miljöförstöring. Nu känns det mycket bättre.





Efteråt mötte familjen upp och vi var inne på Röda Sten och kollade in utställningen av Šejla Kameric. Spännande. Absolut något för mina handarbetande vänner. Och barnen tyckte det var kul. Fast vi fick passa dem noga för att de inte skulle dra i alla tåtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar