söndag 3 juli 2011

Ska vi spela?

Selma fick låna pappas kalender en stund. Hon ritade ett spel.
- Pappa, ska vi spela?
Pappa sitter och skriver vid datorn.
- Mmm... snart.

Mamma sitter vid datorn och spelar.
- Mamma! Ska vi spela?
- Mm... om en stund.
- Jag har gjort ett spel. Själv! Mamma!

Selma plockar fram spelpjäser och en tärning.
- Pappa! Mamma!

Nu vill mamma och pappa äntligen spela.
Selma pekar och förklarar.
- Mammas gubbe ska stå här och pappas här och min här. Och så slår man och... hm...
Selma tar fram en penna och ritar ett kryss.
- ...och när man kommer till krysset då VINNER MAN!
Selma tar fram tärningen och slår.
- Den som har gjort spelet börjar!
Nöjt tittar hon när mamma och pappa går några fumliga steg på spelplanen. Och plötsligt tar hon fram en penna och ritar prickar runt krysset. Hon pekar på prickarna och förklarar.
- Mamma vinner när hon kommer hit. Pappa ska komma hit och jag ska komma hit.

När Selma slår en etta tittar hon bekymrat på tärningen och inför nästa regel.
- Nu måste man byta tärning!
Och så slår hon en femma. Mamma promenerar in med en sexa och parkerar sig på pricken vid krysset.
- Nu vann mamma! säger pappan snabbt.
- Men nu kan vi knuffa mamma, förklarar Selma, när vi kommer till krysset, pappa.
Pappan himlar med ögonen. Selmas tärning trillar ner på golvet.
- Jag får slå om, säger Selma.
- Det var en sexa, säger mamma.
- Då behöver jag INTE slå om. Nu vann jag!

Föräldrarna är eniga:
- Åh, vilket bra spel du har gjort. Nu vill säkert Hilda och Artur spela med dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar