tisdag 29 november 2011

I himlen

Det är det där med mönster och papper. Jag gillar ju mönster och jag gillar ju papper. Och färg. Och tjocka papper som håller att pyssla med. I olika färger. Märker ni vart det lutar... just det. Tapeter. Tapeter är ju så himla fint. Olika mönster och färger. Och det finns hur många som helst. I olika färgsättningar. Randiga. Blommiga. Rutiga. Jag bara älskar de där stora böckerna som man kan bläddra i. Så många åhhh och wow.

För några år sedan fick jag ett par gamla avlagda tapetböcker. Jag tror att jag kanske nämnde att jag var bildlärare och fick dem kanske för att det tänktes att jag skulle använda dem i skolan. Man jag är säker på att jag inte lovade att ta med dem till skolan. Säkert.

Tyvärr har jag lite svårt att använda tapeterna i dem för då tar de ju slut. Och det är ju så tråkigt. Jag har ju så få.

Häromdagen köpte vi färg till vårt nya tv-rum i källaren. Jag fick ett ryck och frågade om de hade några gamla tapetböcker jag kunde få. Jag var helt säker på att få ett nej.
- Javisst. Följ med här kan du kolla själv!
Genom tunga dörrar. Nedför trappor. Flera dörrar. Målarburkslager. Skrubb in i hörnet. Och där fanns tapetbokshimlen.
- Titta lite och ta vad du vill ha, sa färgaffärnskillen och gick tillbaka.

En man och ett barn i färgaffären. Två barn väntandes i bilen. En hungrig väntandes hemma. Femtio tapetböcker att gå igenom och att kånka hem. En snabb inre kris och en plan: Jag bläddrar igenom tio och väljer de fyra bästa, för det orkar jag bära.

Tio minuter senare står åtta böcker i måste-ha-högen. Jag blundar och rycker åt mig fyra och släpar dem uppför trappan och ut till bilen. Lite frustrerad men ändå lycklig. Jag har ju varit i tapetbokshimlen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar