söndag 23 september 2012

Veckans suck och dilemma

Jag är lärare. Jag anordnar föräldrarmöten.
Jag är förälder. Jag blir inbjuden till föräldrarmöten.

Som lärare tycker jag att föräldrar borde gå på föräldrarmöten.
Som förälder tycker jag att föräldrarmötena är pisstråkiga för att man antingen berättar saker som jag redan vet eller så sitter föräldrar som kritiserar skolan eller läroplanen. Och jag blir så oerhört frustrerad över det - i vilket annat yrke ifrågasätt personalen (varav de flesta med minst med fyra års högskoleutbildning) av de som aldrig är där och ser verksamheten?

Läkare? Jo, nu samlar vi alla patienter och deras anhöriga och berättar om verksamhet och organisation och låter dem kritisera hur vi opererar, skriver journaler eller möter patienter....

Byggnadssnickare? Jo, nu samlar vi till ett möte och låter alla husägare ifrågasätta vilka verktyg och material de använder. Vi misstror all deras erfarenhet och tillvägagångssätt om de inte kan bevisa att det de gör är det bästa.

Ni fattar va? Jag är oerhört less på föräldrarmöten. Och jag har faktiskt ingen lust att gå på fler.

Och jag är less på att min proffessionalitet som pedagog ständigt ifrågasätts från föräldrar och media - som faktiskt inte ens går i skolan idag.


4 kommentarer:

  1. Jag har varit på två som förälder, och lite ifrågasättande var där viss, på ett som lärare och det var faktiskt positivt. Men det som kom upp var irritation över att elever inte byter om till idrotten.
    - Är det inte obligatoriskt att byta om? -Jo, om de inte är ombytta får de inte vara med på idrotten, svarar vi lärare. -Men vissa byter inte om. -Nä dom vägrar väl, kommenterar vi. -Men är det inte obligatoriskt? -Jo, men vi lärare har inte rätt att ta eleven och tvinga på dem idrottskläder. Osv ...
    Bit ihop! Vissa tror inte skolan utvecklas i samma takt som övriga samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Himla spännande med de där diskussionerna som faktiskt inte leder någonstans.

      Ibland känner jag att jag vill gå på föräldramöten (som förälder) för att vara en balans och trygghet för lärarna när de blir utsatta. Och det är sorgligt att jag känner att det behövs...

      Radera
  2. Vi(nån av oss) går alltid, helt enkelt för att vi vill på nåt sätt bidra och få veta mer. Men det är en hel del gnäll på konstiga saker från föräldrar... "Tvål eller inte i duschen" "Hur fet är mjölken egentligen" "Blablabla..." De är inte roliga de föräldrarna. Vi vill veta mer om det dagliga arbetet, hur barnen mår och vad de lär sig, hur skolpersonalen tänker om mobbing och allt sånt. Och vad vi kan göra hemma för att underlätta.
    Och en sak är säker, ni lärares arbete är superviktigt och väldigt uppskattat i denna familjen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad skönt att höra! Hoppas att nästa föräldramöte är fyllt med föräldrar som du :)

      Radera