onsdag 9 juni 2010

Ett stort, rött äpple kanske?

Femtio kronor hit och sextio kronor dit. Det blir mycket pengar som försvinner till sommaravslutningarnas insamlingar. Och jag blir lite upprörd. Inte över mängden pengar vi blir av med som föräldrar (även om jag visst tycker att det också kan bli för mycket) utan över värdet på presenterna de söta fröknarna får.

Äldsta dotterns klass samlar in femtio kronor per elev och efter ett par knapptryckningar på min mobil har jag räknat ut att det ska köpas in presenter till deras två mentorer för drygt 600 kronor. Men hallå. Sexhundra kronor. Okej om de fyller femtio. Men de fyller ingenting. De går bara på sommarlov.

Kollar runt bland föräldrarna i området och finner att insamlingarna till lärarna landar på presenter mellan 300 och 800 kronor. Men jag kan inte klaga för jag har ju inte dragit igång någon insamling själv heller... Så jag kan inte säga så mycket.

Men som lärare kan jag säga: Ingen lärare förväntar sig dyra presenter. En liten blomma och ett tack-för-den-här-terminen-kort är trevligt att få. Fast egentligen vill jag hellre ha glada tillrop i vardagen om jag får välja. Kommentera ett veckobrev någongång. Ring och säg när något fungerar bra. Berätta någonting positivt på föräldramötet. Det skulle vara trevligt.

4 kommentarer:

  1. har faktiskt också reflekterat över detta i år. Känns som det blir mer och mer pengar för varje år. Lite inflation liksom.

    SvaraRadera
  2. Inflation, absolut. Undrar hur man stoppar det. Kan man ringa finansministern och kolla om han har en plan?

    SvaraRadera
  3. vi lämnar 20:- per elev och så köps det in likadana presenter till all personal på skolan, både vaktmästare, mattant och städtant räknas in, varje personal får för ca 120-150 beroende på hur många elever det går varje år. (vi har en liten skola med endast 52 elever från 6-års till 6:an i år)

    SvaraRadera
  4. Låter som en jättebra grej. Speciellt att mat, städ och vakt också får något... de har minsann stått ut med ungarna ett helt år de med :)

    SvaraRadera