onsdag 25 augusti 2010

Äntligen...

Jag har varit sugen på att baka bullar i flera veckor. Men det har alltid varit något som saknats. Först var det plats i frysen. Men sedan vi installerade vår nya frys i källaren i fredags så var det oftast jäst. Idag hade vi jäst, men inte tillräckligt med mjölk.
-Jag lånar mjölk av grannarna, tänkte jag och sprang över. Och kom tillbaka med mjölk.
Strax därpå satte baket i gång. De små var med och till och med maken tvingades in i mjölmolnet.

Med stor besvikelse upptäckte jag att vi var utan pärlsocker strax innan vi skulle skjutsa in bullarna i ugnen. Men nu kunde jag inte riktigt med att springa till grannarna igen.

Åttio fina, väldoftande bullar, dock utan pärlsocker, samlades efter en stund på köksbänken och alla lät sig väl smaka.
- Jag går över med ett gäng bullar till grannen, som tack för mjölken och allt annat vi alltid lånar, tänkte jag och började leta efter en liten platspåse att lägga dem i. Nähä.

Så på en bricka staplade jag en stor hög med bullar och sprang över till grannen och tackade för lånet för mjölken samtidigt som jag bönade om några fryspåsar. Och så klart gick det bra. Vi har ju världens bästa grannar. Som tur är.

För det här är inte första gången det händer. Att vår familj är så oplanerad alltså, att vi måste låna flera saker till samma projekt.

Nu har jag skrivit en lång lista för att fylla på förråden med pärlsocker, torrjäst, bakplåtspapper, fryspåsar, kanel och kardemumma. Oj, vad jag ska baka i höst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar