söndag 22 maj 2011

Näst översta lådan

Vi har världens bästa grannar. Och de hade en sådan där grej som mäter storleken på insidan av skorna. Alltså en slags mätsticka för skor. På insidan. Som finns i skobutiker. En sådan hade våra grannar. Vi kunde låna den när vi ville. Den låg i näst översta lådan i deras hallmöbel. Supersmidigt när man behövde se om ungarna vuxit ur stövlarna eller mäta vilka springskor som var mest lagom. Och om frun i huset inte var hemma så kunde jag alltid tala om för mannen var den låg. Näst översta lådan i hallen. Hur smidigt som helst.

Fram till i höstas. I höstas kom frun i grannhuset på att hon inte behövde mätstickan längre för hennes barn är ju så stora så de känner själva när gummistövlarna är för små och de kan prova sig fram till vilka springsskor som är mest lagom. (Mina barn tenderar ju att tycka att de coolaste eller mest rosa skorna är mest lagom i alla lägen och att gummistövlar aldrig blir för små.) Då bestämde sig grannfrun för att ge bort mätstickan. Till oss. Tack.

Nu har vi ingen aning om var den är.

Om vi någonsin hittar den kommer jag nog att tassa över till grannhuset och lägga tillbaka den i näst översta lådan i hallen så jag hittar den när jag behöver den.

1 kommentar:

  1. Haha, jag kände på mig vart du ville komma! :-) Hoppas du någon gång hittar den!

    SvaraRadera