onsdag 2 november 2011

I förtroende

(Det här är en lång text som syns i sin helhet om du klickar på den.)

Jag är lärare. Jag har arbetstid. Som alla andra. Fast inte riktigt likadant. När jag arbetar heltid är jag på mitt jobb 35 timmar i veckan. Plus luncher a 30 minuter som jag äter i bamba med barnen. Jag är alltså på mitt arbete i 37,5 timmar i veckan. Jag arbetar också i förtroende. Tio timmar i veckan. Varje vecka har min arbetsgivare förtroende för att jag kommer att arbeta 10 timmar mer än den tiden jag måste vara på min arbetsplats. Ibland stannar jag längre tid på jobbet än jag måste, ibland arbetar jag ett par timmar när barnen har lagt sig på kvällarna och ibland blir det några timmar på söndagarna.

Mitt avtal säger att genom att arbeta 45 timmarsveckor kan jag få ferielön och semester. På det sättet har jag sommarlov. Höstlovet är till hälften studiedagar med egen fortbildning och hälften lov. Egen fortbildning gör jag i förtroende när jag läser en bok om skolutveckling eller läser en pedagogisk artikel om undervisningen.

Höstlov blir lov i den betydelsen att jag inte har några lektioner. Ingen tid att börja och att sluta. Men tid att göra allt det där jag inte hunnit de senaste veckorna. Som till exempel att skriva omdömen för elever i årskurs åtta, att skriva rent protokoll från två möten i förra veckan, att göra beställningar till bildsalen, att städa i bildsalen, att göra planeringar inför resten av terminen och att förbereda samtal och lektioner till nästa vecka.

Ibland önskar jag att jag hade 40-timmars vecka och vanlig semester som alla andra. Då kunde jag säga nej till samtal på kvällstid, gå hem 16.30 och släppa en massa borden och måsten, jag kunde välja själv vilka veckor jag ville vara ledig om jag ville åka någonstans och inte hela tiden känna att jag har dåligt samvete för att jag inte arbetat tillräckligt. Det finns alltid mer man kan göra för sina elever.

Jag har det jättebra. Jag gillar mitt jobb och jag gillar friheten att arbeta en del av min tid när jag själv vill. Men jag är lite trött på att folk tror att lärare bara är lediga hela tiden.

Jag tycker att de flesta lärare bara jobbar hela tiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar