tisdag 22 maj 2012

definition av samlingar

Jag har funderat på själva definitionen av samling. Min egen definition alltså.

En samling är något man kan få om man samlar på något. Att samla är något att aktiv man har för sig när man aktivt försöker inhämta/införskaffa det man samlar på.

Men så har jag insett att man också kan få ihop en samling passivt. Alltså genom att spara. Inte slänga saker. Och att det inte behöver vara negativt. Men det kan vara det.

Nu till dagens samling. En samling som jag inte aktivt har införskaffat men som jag är stolt över att säga finns i min ägo.

Mina skissböcker/ritböcker/journalböcker.
Hittills 38 stycken. Den första från 1988. Den senaste pågående just nu.

Genom åren har innehållet varierat. 
Skrift, urklipp, foton, teckningar, målningar, listor, citat, kommentarer, recept. 
Jag kan fastna i timmar. Och jag kan ofta veta vilken bok jag hade en speciell semester eller när något av barnen var nyfött. 



3 kommentarer:

  1. Har du glömt tågbiljetter, biobiljetter, för att inte tala om alla böcker med uppgift om vad du har ätit (mycket korv blev det)
    Kram
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Man tänker "wow" om såna samlingar.
    Min nya samling heter "foton på väggen som föreställer hus som jag inte vet vilket det är men trodde att jag visste".
    Jag har _ett_ foto.
    Det ska inte bli så många fler.
    ;-)

    SvaraRadera
  3. Känner igen denna samlingen - har en mycket likadan :)

    SvaraRadera